معاون فرهنگي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد گفت: طرح بافت قالي با عنوان هر گردشگر يک گره مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.

کد خبر: 1026473 زمان مخابره: 1389/1/8 - 13:0:59 مسافران نوروزي دريزد از طرح قالي بافي "هرگردشگر يک گره"استقبال کردند يزد -معاون فرهنگي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد گفت:طرح قالي بافي "هر گردشگر يک گره" مورد استقبال گردشگران نوروزي قرار گرفته است. قاليبافان روستاي "حسن مفيدي"روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين طرح به عنوان يکي از برنامه هاي فرهنگي ستاد تسهيلات نوروزي يزد در ايام عيد به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد با همکاري يکي از تشکل هاي مردم نهاد در حال اجراست. وي افزود:تاکنون 800 هزار گردشگر با حضور در مجموعه باغ دولت آباد يزد ،800 هزار گره زده اند. به گفته معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد ،در اين قالي که درابعاد يک متر در يک و نيم متر بافته مي شود شعار گردشگري"يزد، شهر قنات، قنوت و قناعت"و شعار سال يونسکو موسوم به "تقارب فرهنگها" گنجانده شده است. 1968/651 انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 1026473
البته ایرنا یزد قبل طی خبری اینچنین اعلام نموده بود  :

کد خبر: 1026473 زمان مخابره: 1389/1/8 - 13:0:59
 
مسافران نوروزي دريزد از طرح قالي بافي "هرگردشگر يک گره"استقبال کردند
يزد -معاون فرهنگي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد گفت:طرح قالي بافي "هر گردشگر يک گره" مورد استقبال گردشگران نوروزي قرار گرفته است.


"حسن مفيدي"روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين طرح به عنوان يکي از برنامه هاي فرهنگي ستاد تسهيلات نوروزي يزد در ايام عيد به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد با همکاري يکي از تشکل هاي مردم نهاد در حال اجراست.
وي افزود:تاکنون 800 هزار گردشگر با حضور در مجموعه باغ دولت آباد يزد ،800 هزار گره زده اند.
به گفته معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد ،در اين قالي که درابعاد يک متر در يک و نيم متر بافته مي شود شعار گردشگري"يزد، شهر قنات، قنوت و قناعت"و شعار سال يونسکو موسوم به "تقارب فرهنگها" گنجانده شده است.

1968/651انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 1026473

و محمد رضا شوق الشعرا نیز در واکنش به مطالب  فوق در وبلاک توفان  اینچنین نوشت :
بخاطر ارشاد یزد، ایرنای یزد، خبر های قبلی خود را در آرشیو حذف نمود
هشتصد هزار یکشنبه، در چهارشنبه تبدیل به پانزده هزار شد!

 

دارالعباده، یک «دروغ بزرگ» است!؟

 

دارالعباده، یک «دروغ بزرگ» است!؟

 

دارالعباده، یک «دروغ بزرگ» است!؟
سالی که نکوست از بهارش پیداست، ارشادی که ... !؟
فرش، «صنعت» است نه «فرهنگ» و «هنر»
صنعت فرش، نماد مظلومیت زن ایرانی در تاریخ است و نماد فرهنگ و هنر ایرانی نیست
معاون فرهنگی ارشاد یزد ثابت می کند در هشت روز هشتصد هزار گردشگر هشتصد هزار گره بر فرش زدند یا استعفاء می دهد!؟
کمتر از نیم درصد گردشگران، در باغ دولت آباد، گره بر فرش زدند!!
عالیشوندی، رئیس سازمان صدا و سیمای مرکز یزد می شود!؟

در حالیکه پنج ماه پس از حضور عالیشوندی در ارشاد یزد، هنوز جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل نگشته! و مدیرکل جدید ارشاد یزد، محصور در حصار مشاوران کوچک و سطحی نگر، دل خود را به عملکردهای سطحی و آمارهای غیر حقیقی و کشکی خوش کرده و همینجور «رو هوا» در جمع کارکنان و کارمندان ارشاد یزد از ارتقاء فرهنگ و هنر یزد در کوتاه مدت سخن گفته است، ناگهان فرش، که نماد «صنعتی» معروف کرمان و کاشان و تبریز است، بدلیل تزریق پول های هنگفت فرش ستاره کویر به ارشاد یزد، نماد فرهنگ و هنر یزد گشته، و در راستای تبلیغات و هیاهوی بسیار برای هیچ، توام با چاپ و نصب پوسترها و بنرهای تبلیغاتی چند رنگ در گوشه و کنار شهر! یک دارقالی کوچک در باغ دولت آباد یزد برپا می شود، تا گردشگران نوروزی در ایام تعطیلات عید پس از آموزش، گره ای بر فرش زنند! و سال خود را در یزد با گره آغاز نمایند؛ و اما اگر بر فرض محال قبول کنیم که فرش، نماد مظلومیت زن و دختر ایرانی نیست و نماد فرهنگ و هنر است، و بافندگان فرش، هنرمند و فرهنگی هستند و زنان و دختران بدبخت و کم سواد ایرانی و افغانی و پاکستانی و هندی نیستند! دروغ بزرگ معاون فرهنگی ارشاد یزد را که گفته است در هشت روز هشتصد هزار گردشگر در باغ دولت آباد هشتصد هزار گره بر فرش زدند را چگونه و با کدام عقل سلیم باور کنیم!؟
آیا یک دروغگو می تواند پست معاونت فرهنگی فرهنگ و ارشاد دارالعباده یزد را داشته باشد و می شود با دروغ و فریب، فرهنگ و هنر دارالعباده را ساخت!؟
معاون فرهنگی ارشاد یزد که در راستای خدمت به آمارها و حرکت های فریبنده عالیشوندی، از گره هشتصد هزار گردشگر در هشت روز سخن گفته است، یا ثابت کند هشتنصد هزار گردشگر در هشت روز پشت دارقالی باغ دولت آباد نشسته و هشتصد هزار گره بر فرش زده اند، و یا اینکه از پست معاونت فرهنگی استعفاء دهد و برود...
فرش، صنعت است، و در طول تاریخ تا به امروز، میلیونها زن و دختر فقیر و محروم ایرانی، در بدترین شرایط و محیط های غیراستاندارد، سالهای سال زجمت کشیده و عرق ریخته و جان خود را به لب آورده اند، تا تجار فرش و فرش فروشان و دلالان فرش، روزبروز ثروتمندتر شوند، و اما به بافندگان فرش و فرش بافان، نمی توان هنرمند گفت، چرا که مسئله و مقوله هنر و فرهنگ چیز دیگریست!
مدیرکل جدید و غیر یزدی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، که در راستای رسیدن به ریاست صدا و سیمای مرکز یزد تلاش کرده و از جامعه هنری و رسانه ای یزد بعنوان سکوی پرش استفاده می کند، در گفتگوی زنده تلفنی با مجری یکی از برنامه های شبکه تابان، ضمن صحبت چند دقیقه ای در رابطه با دارقالی باغ دولت آباد، از تشکر یک گردشگر بافنده قزوینی در یزد سخن گفته و سخت بخود بالیده است، بافنده ای که بجای یک گره، دهها گره «ترکی» بر فرش «یزدی» زده است و رفته است، و اما باشد که مدیرکل فرهنگ و ارشاد یزد و مسئولان استان یزد بدانند، که فرهنگ و هنر، با این تشکرها و تعریف ها و این حرکت ها ساخته نمی شود و ارتقاء پیدا نمی کند، و برای ارتقاء فرهنگ و هنر ...
تبصره اول:
این مطلب کامل نیست و ادامه دارد و تکمیل می شود
تبصره دوم:

دروع سیزده

دروع سیزده

دروع سیزده
مدیر کل ارشاد یزد :
در سال گذشته گام های رو به جلو در ارتقاء فرهنگ و هنر صورت پذیرفت
از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد پرسیدند شاهدت کیه!؟ گفت: معاون فرهنگی و روابط عمومی اداره کل!!!

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد، محمود عالیشوندی ( پنج ماه پس از شروع بکار در ارشاد یزد!) در جلسه شورای اداری کارکنان این اداره کل با بیان اینکه در سال گذشته در ارتقاء فرهنگ و هنر گام های رو به جلویی برداشته شد، اظهار داشت : 90 درصد فعالیت های فرهنگی و هنری این اداره کل در سال 88 در 5 ماهه آخرسال  صورت گرفت.
وی مهمترین فعالیتها را برپایی کارگاه های آموزشی نظیر فیلم سازی مستند، نقاشی فجر، عکاسی و داستان نویسی اعلام کرد.
عالیشوندی گفت : نمایشگاه بین المللی تجسمی فجر گام جدی در ارائه فعالیت های هنری در استان بود.
مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد افزود : انجمن های فرهنگی و هنری این استان با رویکرد جدید این اداره کل فعال شده اند.
وی گفت :به عنوان مثال  بعد از فعال شدن انجمن هنرهای تجسمی تاکنون چندین نمایشگاه استانی از هنرمندان منتخب تجسمی در گنجینه فرهنگ وهنر برگزار شده است .
این مقام مسئول افزود »: انجمن موسیقی در این رویکرد جدید گام های جدی را آغاز کرده است . عالیشوندی اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی منسجم در سال جدید فعالیت های مناسبی در ارتقاء فرهنگ وهنر استان صورت پذیرد.
تبصره اول: صحبت های مدیرکل ارشاد یزد، تبصره نیاز ندارد
نکته اول: اگر فرهنگ و هنر یزد ارتقاء پیدا نکرده بود که معاون فرهنگی ارشاد، سینه جلو نمی انداخت و نمی گفت در هشت روز هشتصد هزار گردشگر در باغ دولت آباد هشتصد گره فرش زده اند!
نکته دوم:
نکته سوم: عالیشوندی در آبانماه سال گذشته، جانشین عجمین و مدیرکل ارشاد یزد شد و بهمین دلیل ایشان فرموده اند که: ( 90 درصد فعالیت های فرهنگی و هنری این اداره کل در سال 88 در 5 ماهه آخرسال  صورت گرفته است!!!)
نکته چهارم: از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد پرسیدند شاهدت کیه!؟ گفت معاون فرهنگی و روابط عمومی اداره کل!!!
نکته پنجم: تعریف دوباره رئیس روابط عمومی ارشاد از مدیریت مدیرکل ارشاد یزد!!!
                           فرهنگ وهنر یزد در سالی که گذشت !!!
1.به اتفاق قریب به یقین همه دوستان تغییر مدیریت ارشد فرهنگی استان مهمترین خبر در حوزه فرهنگ و هنر بود.چه کسی باور می کرد حجه الاسلام والمسلمین عجمین که با پشتوانه تئوریک و عقبه سیاسی حرف و حدیثهای زیادی داشت به صورت ناگهانی از عرصه مدیریت فرهنگ و هنر استان خداحافظی نماید. او بارها در محافل خبری اعلام کرده بود که برای اجرایی شدن برنامه هایش 15 سال سکاندار فرهنگ و هنر استان است حتی اگر دولت اصلاحات برسر کار بیاد ؟ با این وصف، به دلیل موج انتقادی اصحاب فرهنگ و هنر و حتی بنابر شنیده ها با توصیه مقامات عالی استان به وزارت ارشاد،حجه الاسلام والمسلمین عجمین صحنه مدیریت فرهنگ و هنر استان را ترک کرد.
2.شخص جایگزین حجه الاسلام والمسلمین عجمین ، محمود عالیشوندی، فردی که برای اهالی رسانه های استان به غیر از صدا و سیما آدم ناشناخته ای بود بامدرک کارشناسی ارشد در ادبیات نمایشی واز مدیران ارشد صدا و سیما پابه عرصه پرتلاطم فرهنگ دارالعباده یزد بگذارد. وقتی او ارشاد را تحویل گرفت همگان فکر می کردند که به خاطر کوهی از مشکلاتی که از گذشته باقی مانده است دو روزه استان را ترک خواهد کرد ولی این تفکر اشتباه از آب درآمد چرا که او شبانه روزی بر خلاف مدیر سابق در اداره ماند تا مشکلات را حل نماید از بدهی ها و معوقه ها گرفته تا نابسامانی های انجمن های فرهنگی و هنری و ...
3.فعال نمودن انجمن های فرهنگی و هنری ،رفع کدورت که در بین هنرمندان استان وجود داشت و برنامه ریزی برای برگزاری چندین جشنواره فرهنگی و هنری از مهمترین فعالیت های عالیشوندی در ابتدای کار بود. هیچکس شاید به ذهنش هم خطور نمی کرد که این مدیر غیربومی اینچنین شناختی از فرهنگ و هنر استان داشته باشد . سرلوحه کار اووهمکارانش در پنج ماهه آخر سال فقط همت مضاعف و کار مضاعف بود.عالیشوندی در تلاش است که استان یزد به مرکزکانون هنرهای قدسی تبدیل گردد.
4.هیچ شکی نیست این یک تعریف نیست چراکه شمارا از جانب روابط عمومی اداره دعوت می کنم حداقل بعنوان یک خبرنگار منتقد یک روز در اداره کل مستقر شوید تا متوجه شوید که چشم بسته به جاده خاکی  نزده ام . چه کسی باور می کرد که عالیشوندی با حجم بدهی های میلیونی که نزدیک به میلیارد است با تدبیری مناسب این موضوعات را حل نماید.
5.به اعتقاد نگارنده، اگرچه در 7 ماهه اول سال 88 فعالیت های  مناسبی درحوزه  فرهنگ و هنر صورت نگرفت ولی به جرات می توان اذعان کرد که فعالیت های 5 ماهه آخر سال جبران تمام کسری و قصورات فرهنگ و هنر را به درستی گرفت . برگزاری جشنواره بین المللی تجسمی فجر ، سوگواره ملی فیلم لحظه های عاشورایی ، کنسرت بزرگ نغمه و نواهای عاشورایی ، نوزدهمین جشنواره تئاتر استانی ، افتتاح نمایشگاه دائمی کتاب ، نمایشگاه استانی عکس عاشورا ، اجرای نمایش سیراب ترین عطشان و ... هر کدام به نوبه خود می تواند گامهای بزرگی در ارتقاء فرهنگ و استان باشد.
5.به هر حال در این یادداشت تعریف و تمجید از عملکرد مدیریت فرهنگی آقای عالیشوندی نیست چه بسا که انتقاداتی نیز به مجموعه و خود من در اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزدوارد است.به عنوان نمونه می توان گفت که امسال امور فرهنگی از امور هنری عقب تر ماند که باید بیش از این به این مقوله ها توجه کرد.
نوشته شده توسط - رئیس روابط عمومی فرهنگ و ارشاد استان یزد
نکته پنجم: آنچه که مدیرکل ارشاد یزد گفته، با آنچه که رئیس روابط عمومی ارشاد یزد نوشته، چه تفاوتی دارد!؟
تبصره در تبصره اول: آخر و عاقبت خبرکشی و قلم فروشی و تعییر رنگ و عقیده، به کجا ختم خواهد شد!؟
تبصره در تبصره دوم: چرا هیچکس به جز رئیس روابط عمومی ارشاد یزد، از عملکرد عالیشوندی تعریف و تمجید نمی کند!؟

درآمدهای میلیاردی باغ دولت آباد، کجا و چگونه هزینه می شود!؟  

 

درآمدهای میلیاردی باغ دولت آباد، کجا و چگونه هزینه می شود!؟
درآمد باغ موقوفه دولت آباد یزد، در نوروز امسال چقدر بوده است!؟
حرف و آمار و ادعای معاون فرهنگی ارشاد یزد «دروغ» است!؟

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفتگو با ایرنا اعلام کرده که در هشت روز، هشتصد هزار گردشگر در باغ دولت آباد، هشتصد هزار گره به فرش ارشاد زده اند و اما با توجه به اینکه بلیت ورودی باغ دولت آباد پنج هزار ریال (معادل پانصد تومان ناقابل) است و همه بازدیدکنندگان باغ دولت آباد نیز بنابدلایل مختلف گره بر فرش نزده اند، حتی اگر آمار معاون فرهنگی ارشاد را هم مبنی قرار داده و قبول کرده و به آن استناد کنیم، درآمد بلیت فروشی باغ دولت آباد حداقل روزانه پانصد میلیون ریال می شود، مگر آنکه مسئولان باغ دولت آباد، آمار تبلیغاتی مدیران ارشاد را تکذیب کنند و اگر آمار ارشاد تکذیب نگردد، پس باید مشخص شود که درآمد میلیاردی بلیت فروشی به کدام شماره حساب واریز شده و حق حساب شهرداری از عوارض چقدر بوده است!؟
تبصره اول: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و سازمان میراث فرهنگی یزد، بابت برپایی دارقالی در باغ دولت آباد چقدر هزینه کرده و مبلغ قرارداد مجری دار قالی چقدر و (چند میلیون تومان!!) است!؟
تبصره دوم:


 

از دروغ های بزرگ باور نکردنی تا ضعف ریاضی و آمار یک مدیر فرهنگی

 

از دروغ های بزرگ باور نکردنی تا ضعف ریاضی و آمار یک مدیر فرهنگی

 

از دروغ های بزرگ باور نکردنی تا ضعف ریاضی و آمار یک مدیر فرهنگی
معاون فرهنگی ارشاد یزد:
استقبال بي نظير از طرح بافت قالي «هر گردشگر يک گره» در يزد
800 هزار گردشگر با حضور در مجموعه باغ دولت آباد يزد 800 هزار گره زده اند!!!
هر گره زدن آموزشی فرش توسط هر گردشگر چقدر زمان می برد!؟
در هشت روز هشتصد هزار نفر، هشتصد هزار گره به دار قالی زده اند!؟

 

حسن مفيدي معاون فرهنگي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان یزد، روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بدون حساب و کتاب حرفی از خود در کرده و اظهار داشته است: طرح بافت قالي با عنوان «هر گردشگر يک گره» که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد با همکاري يکي از تشکل هاي مردم نهاد در حال اجراست. مورد استقبال بي نظير گردشگران قرار گرفته است و تاکنون 800 هزار گردشگر با حضور در مجموعه باغ دولت آباد يزد 800 هزار گره زده اند . (بعبارتی روزی یکصد هزار نفر!!!)
به گفته معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد ،در اين قالي که در اندازه يک متر در يک و نيم متر بافته مي شود شعار گردشگري " يزد، شهر قنات، قنوت و قناعت " و شعار سال يونسکو " تقارب فرهنگها " طراحي شده است
و اما!
با توجه به این نکته که اکثر کسانی که در طرح هر گردشگر یک گره شرکت کرده و به قالی گره زده اند، گره زدن بلد نبوده و برای تفریح و تنوع و آزمایش، پس از آموزش ابتدایی گره زده اند، اگر نشستن و برخاستن از پشت دار قالی و گره زدن هر مسافر فقط یک دقیقه طول بکشد و در هر شبانه روز دوازده ساعت دارقالی برپا باشد، چند نفر می توانند در یک روز گره بزنند!؟
دقیقه ای یک گره می شود ساعتی شصت گره و ساعتی شصت گره می شود در دوازده ساعت هشت هزار و چهارصد گره!!!
اگر در هر دقیقه دو مسافر دو گره زده باشند می شود روزانه شانزده هزار و هشتصد نفر و اگر در هر دقیقه سه نفر گره زده باشند می شود بیست و پنج هزار و دویست گره!!! بهرحال اگر بر فرض محال بجای دوازده ساعت، بیست و چهار ساعته هم دارقالی برپا باشد و در هر دقیقه سه نفر، سه گره بر قالی بزنند، بازهم زدن بیش از پنجاه هزار گره ممکن نیست و حال معاون مخترم فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این آمار را چگونه پیدا و اعلام کرده اند سخت جای سال دارد!
براستی چگونه می شود آمار «گنده» و باور نکردنی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد را که بوی آمارهای سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری یزد را می دهد باور کرد!؟
تبصره اول: نکند منظور معاون فرهنگی ارشاد هشتاد هزار نفر بوده و خبرنگار ایرنا به اشتباه هشتصد هزار نفر نوشته است!؟
تبصره دوم: گره فرش، عمل و حرکت فرهنگی است!؟
تبصره سوم: ارشاد یزد گره فرهنگ را باز می کند و یا اینکه فرهنگ را گره می زند!؟
تبصره چهارم: اجرای طرح هر گردشگر یک گره! برای فرهنگ و ارشاد یزد چقدر آب خورده و هزینه داشته است!؟
تبصزه پنجم: دروغ هر چه بزرگتر باشد مردم زودتر و بهتر باور می کنند!؟


 

در باغ دولت آباد یزد چه خبر است!؟

 

ندیده، پاک است
در باغ دولت آباد یزد چه خبر است!؟
وای به روزی که بگندد نمک!

دوستانی مدام تماس می گیرند و از ما می خواهند تا برای تهیه گزارش سری به باغ دولت آباد (خصوصی) یزد بزنیم و خود با چشم خود ببینیم که آنجا چه خبر است، و ما به باغ دولت آباد نرفتیم، همانگونه که به میرچقماق و زندان سکندر و آتشکده و خیلی دیگر از جاها نرفتیم، چرا که مجموعه موقوفه باغ دولت آباد، از یزد و ایران جدا نیست و برای اینکه همه چیزمان به همه چیزمان بیاید، باید همینجوری که هست باشد. مگر می شود برخلاف جریان آب حرکت کرد!؟
اینک گره های قالی نماد فرهنگ و هنر یزد است و وقتی عالیشوندی مدیر فرهنگ یزد و سیفی رئیس و متولی میراث یزد است، چرا در غرفه های باغ دولت آباد، که بدون نظارت و دخالت سازمانهای ذیربط! با اجاره های سنگین به بخش خصوصی برای ایام نوروز واگذار شده، در کنار «شولی» یزدی، «ذرت مکزیکی» و «پیتزا» و سی دی «فرار از زندان» نفروشند!؟ باور کنیم که مجموعه باغ دولت آباد از مجموعه سازمان میراث فرهنگی و ارشاد یزد جدا نیست، و اگر جز اینی که هست باشد، مجموعه مدیریت شهر و استان سخت بزیر سوال خواهد رفت!
با همه تبلیغاتی که امسال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برای باغ دولت آباد انجام داده، ما در ایام نوروز امسال به باغ دولت آباد نرفته ایم، و با توجه به وضعیت پارک هفتم تیر و موزه قصر آئینه و پارک آزادگان که دیده ایم، نرفته و ندیده بر عملکرد مدیریت باغ دولت آباد مهر تائید می زنیم، چرا که بعید و «محال» است در جایی که زیر نظر و تحت مدیریت امام جمعه موقت یزد، معزالدینی اندیشمند و خوشفکر باشد، مسائل فرهنگی و ارزشی در الویت نبوده و رعایت نگردد، که اگر اینچنین باشد وای بر...
تبصره اول:


 

توضیح یزدفردا :خبر امروز ایرنا در اصلاح خبر قبلی تنظیم شده است و جا داشت که حداقل با احترام به مخاطبان تکلیف خبر قبلی خود را که در آدرس زیر هنوز فعال است روشن می نمودند

و حداقل در سطح کشوری نیز برداشتهایی مشابه با برداشت آقای شوق از مطلب نمی شد و جهت اطلاع سایت فرش ایران نیز در این رابطه اینگونه تیتر زد .

معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد يزد دروغ 13 را 5 روز زودتر گفت!!

 عليرضا قادري
    
    خبرگزاري جمهوري اسلامي در خبر روز 89/1/8‬ خود از يزد به نقل از حسن مفيدي معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد گفت: طرح قالي بافي هر گردشگر يك گره مورد استقبال گردشگران نوروزي قرار گرفته است.   
    

****


    حسن مفيدي در اين مصاحبه اظهار داشته: اين طرح به عنوان يكي از برنامه‌هاي فرهنگي(!) ستاد تسهيلات نوروزي يزد در ايام عيد به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد با همكاري يكي از تشكل‌هاي مردم نهاد در حال اجراست.
    وي مدعي شده است: تاكنون ‪ ۸۰۰‬هزار گردشگر (يعني روزي 100 هزار نفر!) با حضور در مجموعه باغ دولت آباد يزد ، ‪ ۸۰۰‬هزار گره (!!!) بر اين قاليچه 1*1.5 زده اند.
    به گفته معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد ، در اين قالي كه درابعاد يك متر در يك و نيم متر بافته مي‌شود شعار گردشگري يزد، شهر قنات، قنوت و قناعت و شعار سال يونسكو موسوم به تقارب فرهنگها گنجانده شده است.  
    

****

   
    اين اولين باري نيست که نا آشنايي مديران و دستگاه ها با موضوع فرش دستباف و تداخل هر از گاه و ناهماهنگ آنان منجر به ارايه چنين نظرات و آمارهايي از سوي مديران ارشد دستگاه هاي دولتي شده است. و يقين داريم که آخرين بار هم نخواهد بود.
    آقاي مفيدي بايد استحضار داشته باشند که قاليچه اي در اين ابعاد با رجشمار متوسط 40 جمعا بالغ بر 614 هزار و 400 گره بيشتر ندارد! اينکه چگونه عليرغم 800 هزار گره زده شده، اين فرش هنوز تمام نشده است از آن سئوالاتي است که يقينا جناب معاون براي آن استدلال قوي و منطقي اي هم بايد دست و پا کنند. و براي حدود 200 هزار گره مفقودي شهروندان و گردشگران نيز تعيين تکليف بفرمايند.
    
    يک بافنده حرفه اي تند کار و چابک حداکثر روزانه يک مقاط (12000 گره) مي تواند بزند. بر اساس رجشمار، بافنده حرفه اي براي بافت قاليچه اي در چنين ابعادي، به بيش از 51 روز وقت نياز دارد! حال چگونه 800 هزار نفر روي قاليچه 600 هزار گره اي توانسته اند 800 هزار گره بزنند از آن حرفهايي است که فقط در قوطي برخي عطاران مي توان يافت.
    اين قاليچه نقشه دارد. قاليباف بايد نقشه را بخواند. رنگ مورد نظر را از ميان رنگ خامه هاي موجود انتخاب کند. گره بزند و دنباله خامه را ببرد. يقينا گردشگران و هم ميهناني که از اين باغ و قاليچه شگفت انگيز آن ديدن کرده اند جملگي قاليباف نبوده و با اين امر آشنا نيستند پس اگر آموزش آنان براي زدن يک گره و مراحل گفته شده بطور متوسط دو دقيقه زمان ببرد، و گردشگران پشت گردن و در يک صف، بدون تعطيل و تاخير 15 ساعت (از 8 صبح تا 11 شب) پاي اين دار نشسته و گره زده باشند، بيش از 100 روز وقت لازم داشته اند تا اين قاليچه را تکميل کنند. نه 8 روز!
    دو دو تا چهار تا است. نه کمتر و نه بيشتر.
    جاي تعجب است از معاون فرهنگي يک مجموعه رسمي که بدون يک ضرب و تقسيم ساده پاي مصاحبه نشسته و علاوه بر شخصيت خود جايگاه سازماني و موقعيت و آبروي يک وزارتخانه را به همراه اعتبار سازمان ميراث فرهنگي با ارايه آمار و ارقامي بي پايه و اساس بباد مي دهد. شرط بلاغ آن است که براي تبليغات و پر کردن گزارش عملکرد با اعداد و ارقام درشت ولي بي اساس، به فرداي کشور و مصالح آن بيانديشيم و به آن لطمه نزنيم. اعتماد مخاطبانمان را چنين کم بها ارزيابي نکنيم و از دست ندهيم و البته مخاطبانمان را نيز معلول ذهني تلقي نکنيم. اين به نفع فرش و حتي اداره کشور نيست.
    
    

من آنچه شرط بلاغ است با تو مي گويم....
    ... تو خواه از سخنم پند گير خواه ملال!

 یزدفردا

 

 

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا